lunes, 21 de noviembre de 2011

Entrevista: Eulàlia Sànchez, directora de l'Escola de Música Creu Alta de Sabadell



"L'ensenyament musical té un tractament absolutament atípic dins del sistema educatiu"



L'Eulàlia Sànchez és professora superior de pedagogia musical, professora superior de solfeig i teoria de la música, professora de piano i Diplomada en pedagogia musical "Edgar Willems". Des de molt jove va tenir clar que es volia dedicar a la música, però d'una manera altruista: donant-la a conèixer als més petits i formant els més grans. A partir d'aquestes inquietuds va néixer l'escola que dirigeix actualment, que després de 27 anys s'ha convertit en una de les escoles de música privades més grans de Sabadell.


Quants anys fa que et dediques a la pedagogia musical?

Vaig començar als 14-15 anys fent d'auxiliar a una escola de música. En aquella època vaig començar a compaginar els estudis amb l'ensenyament als més petits i fins ara, és a dir 30 anys... en tinc 45!


Actualment dirigeixes l'Escola de Música Creu Alta de Sabadell. Per què vas decidir començar un projecte propi?

Perquè em permetia desenvolupar un projecte pedagògic personal i fer-ho a la meva manera. Vaig començar fent classes particulars a casa meva. Poc a poc aquest projecte va anar creixent d'una manera natural fins a convertir-se en l'escola. 

Quina importància té la música en el procés educatiu dels infants?

La música és un llenguatge, és una forma de comunicació. És important per als infants i per a tothom en la mesura que quan ens expressem musicalment desenvolupem una gran quantitat d'aspectes musicals (ritme, afinació, oïda...), però també personals: sensibilitat, concentració, agilitat de lectura, memòria, coordinació motora... També desenvolupem aspectes socials, com pot ser el treball en equip. 

A la vostra escola els nens poden començar a fer música des dels tres anys. Com s'introdueix la música, que implica conceptes força abstractes, a nens tan petits?

A aquesta edat la música l'iniciem a través del moviment, del joc, un joc adreçat a treballar els fonaments musicals bàsics (ritme, oïda, afinació...). Els nens no són conscients dels conceptes musicals que estan aprenent, però els estan interioritzant. Quan són més grans, posem noms a aquests conceptes, els teoritzem.

També feu classes per adults. Què aporta a la gent gran l'aprenentatge musical?

En el cas dels adults, es tracta d'una activitat que els aporta una nova forma de poder expressar-se i de compartir aquesta experiència amb altres persones. Evidentment, igual que els petits, també treballen aspectes musicals i motrius, encara que a un altre ritme. 

Què en penses de la formació musical que es dóna a les escoles? És suficient?

Si l'ensenyament en general ja pateix unes mancances evidents, la música és la "nena pobre", és a dir, no hi ha una planificació clara, concreta i estable de les habilitats musicals que els alumnes han d'assolir (cada mestre fa la guerra pel seu compte), falta formació dels docents, falten mitjans... segueixo?

Durant la teva llarga experiència en l'educació musical, quina són els canvis més grans que has pogut observar?

Destacaria, com en la resta d'ensenyaments, una menor capacitat de treball i d'esforç dels actuals alumnes que, a més, es veu agreujada en molts casos per un excés d'activitats extra-escolars que fa que observem nens i nenes estressats des de ben petits. Això comporta que cada vegada apareguin més patologies, com ara el TDA-H (Trastorn del Dèficit d'Atenció, lligat sovint a la hiperactivitat). 

Actualment, creus que el fet d'estudiar i de dedicar-se a la música gaudeix del reconeixement que li correspon?

Crec que no. Sota el meu punt de vista, la manca de regulació existent fa que l'ensenyament musical tingui un tractament absolutament atípic dins del sistema educatiu. 






No hay comentarios:

Publicar un comentario