jueves, 12 de enero de 2012

Obstacles: Nascuts a finals d'any


Tots sabem que variables com la classe social dels alumnes, la professió dels pares o la situació familiar afecten acostumen a condicionar l'exit escolar dels estudiants. Però, en canvi, no tots som conscients que l'època de l'any en què naixem influeix en les notes. Així ho demostren diversos estudis realitzats arreu del món, que indiquen que els alumnes que neixen a finals d'any arrosseguen un dèficit evolutiu que és molt evident en els primers cursos de primària i que es va disminuint a mesura que avancen els anys. 

L'Informe PISA mostra que a la majoria de països hi ha una diferència notable en els resultats obtinguts pels alumnes de principis d'any i els que han nascut cap a finals d'any. Per exemple, a l'Estat Espanyol s'aprecia una diferència de 18 punts entre els extrems de l'any.  El motiu és que a l'Estat Espanyol el sistema educatiu es regeix per l'edat cronològica no per l'evolutiva. Al nostre país, quan comença el curs estan obligats a matricular-se a primer de primària tots els alumnes que compleixen els 6 anys en aquell any natural (cosa que significa que hi ha alumnes que comencen primer amb 5 anys). En canvi, a altres països com Àustria, Suïssa o Irlanda es matriculen només aquells que ja han complert els 6 anys, de manera que cada generació queda partida en dues parts. 

El problema és que els alumnes de finals d'any avancen més lentament i això afecta la seva autoestima, de manera que la situació es converteix en un peix que es mossega la cua. Alguns experts recomanen fer un seguiment més personalitzat dels alumnes per poder detectar les mancances a temps. D'altres, opten per separar els cursos en grups segons l'època de l'any en què hagin nascut els alumnes. També hi ha qui recomana que siguin els pares els que des de casa treballin amb més insistència l'estimulació d'aquests nens perquè el dèficit evolutiu sigui menor en comparació amb els altres nens. 

Sigui com sigui, cal treballar perquè l'època de l'any en què neix cadascú no sigui un obstacle per assolir l'èxit escolar. 

1 comentario:

  1. I això en quin grau perjudica el fracàs escolar? Si això és un dels motius principals (que no ho crec) estaria bé que Educació s'ho fés mirar però crec que és un problema reversible amb els mateixos professors de reforç que disposen els centres!

    ResponderEliminar